مصاحبه با دکتر علیرضا انتظاری معاون دانشجویی دانشگاه حکیم سبزواری به مناسبت روز دانشجو

0

معاونت دانشجویی دانشگاه برنامه‌ریزی، اداره و هدایت کلیه‌ی امور دانشجویی دانشگاه از جمله امور رفاهی، بهداشت و درمان، مشاوره دانشجویی، امور انضباطی و سیاست‌گذاری و فراهم کردن تمهیدات لازم برای تأمین نیازهای رفاهی دانشجویان را بر عهده دارد. به واقع این حوزه دانشگاه ماموریت فراهم نمودن بستری مناسب برای پرورش و رشد دانشجویانی مؤمن، عالم، بانشاط، خلاق و با انگیزه در راستای رسیدن به مرجعیت علمی را دارد. در آستانه ۱۶ آذر روز دانشجو و با توجه به ارتباط و تعامل گسترده حوزه معاونت دانشجویی با دانشجویان گپ و گفتی با دکتر علیرضا انتظاری معاون دانشجویی دانشگاه داشتیم، مردی که با مدیریت کارآمد، سعه صدر، تعامل خوب و اصلاح فراینده های امور دانشجویی توانسته است در مدت زمانی که به عنوان معاون دانشجویی در دانشگاه حکیم سبزواری فعالیت می کند منشاء خدمات و تحولات ارزنده ای در حوزه دانشجویی دانشگاه باشد ؛تحولات و فراینده هایی که بازخورد و نمود آن به خوبی در سطح جامعه دانشگاهی و دانشجویان دانشگاه مشاهده می شود.

*با سلام و تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید،سابقه تدریس و حضور و فعالیت خود را در معاونت دانشجویی را بیان کنید.

با عرض سلام و تبریک به مناسبت فرارسیدن ماه ربیع الاول و جشن های این ماه عزیز و همچنین تبریک ۱۶آذرماه روز دانشجو به جامعه دانشگاهی کشور به ویژه دانشجویان فهیم دانشگاه حکیم سبزواری بنده فعالیت خود را از سال ۷۳ در دانشگاه آغاز کردم و هم اکنون در آستانه بیست و چهارمین سال تدریس و فعالیت خود در دانشگاه حکیم سبزواری هستم و از سال ۹۲ به عنوان معاون دانشجویی دانشگاه در این سمت در خدمت دانشجویان عزیز می باشم.

*لطفا مهمترین فعالیت های حوزه معاونت دانشجویی را بطور خلاصه بیان نمایید.

حقیقت این است که حوزه ی فعالیت های معاونت دانشجویی حوزه ای بسیار گسترده است و فعالیت های ما در این معاونت به چند گروه تقسیم می شود، اولین بخش مربوط به خوابگاه ها است که در این حوزه هم اکنون ما به حدود ۳۲۰۰دانشجوی ساکن در خوابگاه ها ی داخل مجموعه پردیس دانشگاه خدمات ارائه می دهیم، بخش دوم مربوط به سلف سرویس و تهیه غذای دانشجویان عزیز است که در سه وعده صبحانه نهار و شام می باشد و در سلف سرویس مرکزی انجام می شود، قسمت سوم مربوط به فعالیت های تربیت بدنی است که در این بخش کلیه اماکن ورزشی دانشگاه توسط معاونت دانشجویی اداره می شود و معاونت دانشجویی هم در بخش آموزش و هم قسمت های فوق برنامه فعالیت های تربیت بدنی به دانشجویان سرویس دهی می کند البته بخشی از این فعالیت های نیز شامل ارائه خدمات به پرسنل و اساتید محترم نیزمی شود که از این فضاهای ورزشی در جهت پرکردن اوقات فراغت استفاده می کنند، بخش چهارم شامل فعالیت های مشاوره و بهداشت دانشگاه می شود که با قراردادهایی که با درمانگاه های سطح شهر جهت حضور پزشک و دندانپزشک در دانشگاه منعقد شده دانشجویان و همکاران از خدمات این مرکز استفاده می کنند البته قسمت اعظم فعالیت های این بخش بر عهده مرکز مشاوره و بهداشت دانشگاه است که این مرکز با توجه به سرویس دهی مطلوب هم اکنون جزء مراکز فعال کشوری است و در دو سال گذشته به عنوان مرکز نمونه کشوری در ارائه خدمات به دانشجویان برگزیده شده است و به دنبال این مهم هستیم که با گسترش فعالیتهای این مرکز بتوانیم به شهروندان نیز ارایه خدمات داشته باشیم، بخش هایی که نام برده شد، عمده ترین قسمت هایی است که در حوزه معاونت دانشجویی بر اساس چارت فعالیت می کنند در کنار این فعالیت ها مدیریت راهبردی دو شورای انضباطی دانشجویان و کمیسیون موارد خاص که هردو مرتبط به مسایل دانشجویان می شود نیز بر عهده معاونت دانشجویی می باشد

 

*چه اقدامهایی در سال تحصیلی توسط شما در خصوص بهبود وضعیت دانشجویان در حوزه وظایف مربوط به معاونت دانشجویی (خوابگاهها، تغذیه، تسهیلات دانشجویی و…) انجام شده است؟
در قسمت خوابگاه ها فرایند ها را تا حدود زیادی اصلاح کردیم به خصوص در زمینه واگذاری خوابگاه به دانشجویان در این بخش نرم افزار و برنامه ای جهت سیستماتیک شدن امتیازبندی در خصوص واگذاری خوابگاه ها تهیه شد که در ترم جدید و با اعمال این امتیاز بندی ها در امر واگذاری خوابگاه ها به دانشجویان خوشبختانه با توجه به بازخورد خوبی که از سوی دانشجویان دیده می شود، توانسته ایم مشکلات را به حداقل برساندیم و امروز احساس می کنیم در این بخش یک فرایند مناسب و روتین در حال انجام است و مشکلات سابق به حداقل ممکن رسیده است، البته ممکن است هنوز هم ایراداتی در این سیستم وجود داشته باشد که درصدد برطرف کردن این مشکلات هستیم تا بتوانیم در این بخش خدمات و فعالیت های ایده الی را به دانشجویان عزیز ارائه کنیم، در بحث خوابگاه ها بهسازی مجتمع های خوابگاهی نیز در دستور کار این مدیریت بوده است و تا جایی که توانستیم و در واقع زمان در اختیار ما بوده است(به این نکته واقف هستید که نمی شود برخی از خدمات در این بخش مخصوصا بهسازی خوابگاه ها را با توجه به اسکان دانشجویان در این مراکز در طول سال تحصیلی انجام داد و اجبارا اجرای این فعالیت ها در دوره محدودی که شامل تعطیلات تابستانی دانشگاه می باشد باید انجام شود) در تابستان امسال خوشبختانه کارهای بسیار خوبی با همکاری سایر حوزه های دانشگاه صورت پذیرفت، البته قسمت هایی نیز باقی مانده که بخشی از این بهسازی های را در طول سال و قسمت دیگری را نیز در تابستان سال آینده انجام خواهیم داد به خصوص در خوابگاه اندیشه که نیازمند بهسازی اساسی به مانند آنچه که در تابستان امسال درباره خوابگاه بهار صورت گرفت می باشد و برآنیم در تابستان سال آینده این بهسازی را انجام دهیم، در خصوص سلف سرویس سیاست ما ارائه خدمات و غذا با قیمت مناسب و با کیفیت مطلوب برای دانشجویان است و با توجه به ارزیابی هایی که وجود دارد در این بخش شرایط مناسبی داریم و هم اکنون در منطقه ۹ و در سطح کشور شرایط سلف سرویس دانشگاه در ارزیابی هایی که انجام شده است مطلوب است اما با این حال هنوز هم جای کار در این قسمت وجود دارد که تلاش می کنیم بتوانیم با تعدیل و اصلاح فراینده ها از منابع مالی که در اختیار داریم به نحو مطلوب تری استفاده کنیم، هم اکنون سلف سرویس ما در روزهای اداری دو نوع ناهار، شام و صبحانه برای دانشجویان سرو می شود و در واقع یکی از دانشگاه هایی هستیم که غذای مطلوب و ارزان قیمت را به دانشجویان خود ارائه می کنیم و بر اساس اعلام رده بندی قیمت غذایی صندوق رفاه دانشجویان در سه بخش کم هزینه متوسط و پرهزینه، خوشبختانه ما تا این لحظه غذای نوع سه یا پر هزینه را برای دانشجویان خود ارائه نکرده ایم در صورتی که همین غذاهای ارائه شده در سلف سرویس ما در برخی دانشگاه ها به عنوان غذای نوع سه و پرهزینه به دانشجو عرضه می شود، در واقع هدف ما این است که با اعمال مدیریت صحیح و کارآمد از افزایش قیمت جلوگیری کنیم و در کنار این عدم افزایش قیمت بتوانیم کیفیت خدمات خودمان را به سطح مطلوب تر و بهتری برسانیم، در قسمت مشاوره نیز همانگونه که پیشتر عنوان شد مرکز مشاوره دانشگاه در دوسال متوالی جز مراکز مشاوره برتر کشور شده است که این مهم به خاطر تلاش همکاران ما در این بخش و هم چنین استفاده که از پتانسیل بخش خصوصی و به کارگیری کارشناسان و مدرسین مجرب در سطح شهرستان و استان جهت برگزاری کارگاه های مربوط به مهارت های زندگی و سایر مسائل محقق شد، در بخش تربیت بدنی نیز فعالیت های بسیار خوبی صورت پذیرفته است، اماکن ورزشی ما در سال گذشته توسط بخش خصوصی اداره می شد و به دانشجویان و کارکنان و اعضای هیات علمی بخش خصوصی خدمات خوبی را ارائه می کرد که با توجه به ارزیابی که داشتیم در سال جدید تغییر رویه ای را به وجود آوردیم و در حال حاضر تمامی اماکن ورزشی به جز استخر به صورت تمام وقت در اختیار دانشجویان و دانشگاه است و تنها استخر دانشگاه با توجه به هزینه های نگهداری به بخش خصوصی واگذار شد
چه اقدامهایی در آینده می خواهید انجام دهید؟

از جمله اقداماتی که بناست در آینده انجام شود، بهسازی و بهبود شرایط خوابگاه اندیشه می باشد، این مجتمع خوابگاهی با توجه به اینکه مدت زمانی حدودا ده ساله از زمان ساخت آن گذشته است، نیازمند یک بهسازی اساسی است، به واقع برآنیم که با بهسازی این خوابگاه شرایط مطلوب جهت اسکان دانشجویان پسر نیز فراهم شود، در قسمت خدمات مربوط به رفاه دانشجویان با توجه به فاصله ای که دانشگاه از شهر دارد لازم دیدیم، خدماتی جنبی را نیز برای دانشجویان متقاضی فراهم شود به همین خاطر در تابستان امسال طرح تبدیل سالن پردیسان به مجموعه ای چندمنظوره در دست کار قرار گرفت که هم اکنون این مجموعه به صورت مجموعه سه منظوره، از جمله رستوران آزاد که برای دانشجویان اساتید کارکنان و خانواده های دانشجویان که گاها به دانشگاه تشریف می آورندو جهت برگزاری مراسم جشن های فارغ التحصیلی و غیره استفاده می شود و همچنین این مجموعه بعدظهرها به صورت کافی شاپ و فست فود به دانشجویان ارائه خدمات خواهد کرد، هدف ما از راه اندازی این مجموعه این بود که دانشجویان دانشگاه به خصوص دانشجویان ساکن خوابگاه ها از این فضاها بهره مند شوند و از رفت و آمدهای غیرضروری به داخل شهر کاهش یابد و دانشجویان بتوانند از خدمات مطلوب این مجموعه استفاده کنند و هم اکنون با توجه به اتمام فرایندهای عقد قرارداد با پیمانکار و به زودی ارائه خدمات در این واحد آغاز خواهد شد، در قسمت تربیت بدنی برنامه ما توسعه ورزش های همگانی در بین دانشجویان است به طوری که فعالیت های ورزشی به عنوان یک اصل که در سلامتی و فراهم کردن نشاط و پویای دانشجویان نقش مهمی دارد در دانشگاه فرهنگ سازی شود که به تبع این فعالیت ها برروی یادگیری و مسائل آموزشی نیز نقش بسزایی دارد، بنابراین سعی کرده ایم شرایطی را فراهم کنیم تا مشارکت حداکثری دانشجویان را در امر ورزش فراهم شود و به همین خاطر برای اولین بار لیگ فوتسال دانشجویی در دانشگاه از ابتدای سال تحصیلی با تلاش همکاران ما در حوزه مدیریت تربیت بدنی و با همکاری انجمن های ورزش شکل گرفت و هم اکنون شاهد برگزاری این مسابقات به صورت هفتگی هستیم و در آخرین جلسه ای که با مدیریت ورزشی دانشگاه و انجمن ها برگزار شد، مقرر گردید مقدمات برگزاری لیگ والیبال و هندبال نیز فراهم شود و در این بخش برنامه هایی نیز برای دختران دانشجو در نظر گرفته شده است از جمله مسابقات تنیس روی میز و برنامه های گلگشت که همچون سال های گذشته انجام می شود همچنین با توجه به پتانسیل های ورزشی دانشگاه امسال ما میزبان مسابقات هندبال دانشجوهای دختر دانشگاه های کشور نیز می باشیم.

*به مشکلات دانشجویان که به این حوزه مربوط می شود چگونه رسیدگی می شود و اولویتها با کدام مورد است؟
مشکلات دانشجویان به چند بخش تقسیم می شود از جمله این مشکلات مواردی است که مربوط به مشکلات خوابگاه ها می شود در این قسمت دانشجویان با مراجعه به سرپرستان و طرح مشکل این موارد در دفاتر مربوطه ثبت می شود و با فرایندی که در این مورد پیاده کردایم چگونگی برطرف شدن مشکل قابل ردگیری است، از دیگر این موارد، مشکلات مربوط به غذاخوری می شود که در این بخش نیز اطلاع رسانی به دانشجویان صورت گرفته و در این بخش مسئولی را نیز در غذاخوری دانشگاه منصوب کردیم که به این مشکلات رسیدگی کند و اطلاع رسانی هم برای دانشجویان شده است و تصویر و شماره ایشان در سلف و غذاخوری دانشگاه جهت اطلاع دانشجویان نصب شده است و دانشجویان عزیز می توانند مشکلات و موارد را با ایشان در میان بگذارند و اطمینان می دهیم این موارد پیگیری و رفع خواهد شد.
از طرفی با توجه به اینکه سیستم مدیریت ما در این معاونت سیستم مدیریت باز است دانشجویان زیادی روزانه به معاونت مراجعه می کنند و مسایل و مشکلات خود را در بخش های مربوط به فعالیت های حوزه معاونت دانشجویی با خود بنده به صورت مستقیم و با مدیران حوزه مطرح می کنند و هیچگونه محدویتی در این ارتباط در معاونت دانشجویی وجود ندارد و ما از این حضور و ارتباط استقبال می کنیم البته سال گذشته ما در معاونت دانشجویی سیستم پیامکی ایجاد کردیم که متاسفانه این سیستم مورد استقبال قرار نگرفت و امسال به دنبال این هستیم که بر روی سایت معاونت دانشجویی برنامه ای را جهت اعلام گزارشات و پیشنهادات دانشجویان ایجاد کنیم که این برنامه به زودی جهت استفاده دانشجویان به بهره برداری خواهد رسید.

*با توجه به حساسیتهایی که بر روی معاونت دانشجویی وجود دارد ارتباط این معاونت را با دانشجویان چگونه ارزیابی می کنید و دانشجویان و معاونت دانشجویی چطور با یکدیگر تعامل برقرار می کنند؟
ارزیابی کیفیت فعالیت های ما بستگی به نظر دانشجویان دارد و این عزیزان باید نظر بدهند که سطح ارتباطات و تعاملات ما چگونه است اما تلاش بنده و مجموعه همکاران حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه در جهت ارتباط و تعامل مستقیم با دانشجویان به صورت بازدیدهای سرزده به خوابگاه ها و سلف سرویس و گفتگو با دانشجویان درباره سطح ارائه خدمات و به واقع ارزیابی از کارها و فعالیت های همکارانمان و کیفیت خدمات ارائه شده داشته باشیم.

*قبل از اینکه وارد سمت معاونت دانشجویی شوید چه اهدافی داشتید و هم اکنون که مدتی از حضور شما در این معاونت می گذرد فکر می کنید چقدر به اهدافتان رسیده اید؟
واقعیت این است هدف همیشگی بنده ایجاد عدالت در ارائه خدمات به دانشجویان بوده و همیشه به دنبال این بوده ام اگر خدماتی ارائه می شود به شکل عادلانه صورت بگیرد چه در بخش خوابگاه چه در بخش سلف سرویس و سایر خدمات که در حوزه معاونت دانشجویی به دانشجویان ارائه می شود، و هرکجا هم که احساس کردم بی عدالتی انجام شده یا حق کسی ضایع شده است خودم به شکل مستقیم وارد قضیه شده و سعی کرم به هر طریقی مشکل حل شود و تا به امروز نیز بر روی این اهداف خود هستم.

*بهترین و مسرت بخش ترین اقدامی که برای دانشجویان دانشگاه انجام داده اید؟
حقیقت این است  که اقداماتی که امروز در حال انجام است طی سالیان گذشته نیز انجام می شد و ما اقدام جدیدی را انجام ندادیم و تنها سعی کردیم در فرایندها و رسیدگی به امور اصلاحاتی را صورت بدهیم تا از آن طریق ارائه خدمات مطلوبتری را به دانشجویان داشته باشیم، به واقع ما در معاونت دانشجویی به دنبال آن بودیم که اگر نقاط و گره هایی در فرایندها و فعالیت ها وجود دارد که سرعت خدمات دهی را کند می کند یا بر روی کیفیت ارائه خدمات تاثیر دارد، برداشته شود و سرعت و کیفیت خدمات ارائه شده مطلوبتر شود و شرایطی را ایجاد کنیم که خدمات متنوع تری را با توجه به نیازهایی که دانشجویان و ارباب رجوع ما دارند، ارائه کنیم و مشکلات به حداقل برسد.

در پایان نظر خود را راجع به سیستم مدیریتی و وضع ارتباط خود با دیگر مسئولین دانشگاه بیان فرمایید و اگر قرار باشد از یک نفر در رابطه با مسائل و مشکلات دانشگاه قراردانی کنید از چه کسی تشکر می کنید؟
واقعیت این است بنده از نظر ویژگی های شخصی با همه تقریبا تعامل خوبی دارم اعم از دانشجویان اساتید کارکنان مدیران و این تعامل قبل از اینکه یک رابطه اداری باشد یک رابطه دوستانه است و از هرکس که کمکی خواستم دریغ نکردند و همکاری بسیار خوبی داشته اند، با توجه گستردگی خدمات حوزه دانشجویی، گاها لازم است تعاملات بسیاری با سایر بخش ها ایجاد شود تا این مشکلات به نحو مطلوبی مرتفع شود که خوشبختانه توانسته ایم در ایجاد این تعامل موفق باشیم، اما اگر بخواهم فردی را در این میان انتخاب کنم آن فرد ریاست محترم دانشگاه است که حمایت های خوبی از حوزه ی معاونت دانشجویی داشتند و امیدواریم این حمایت ها ادامه پیدا کند تا ما بتوانیم خدمات بهتر و مطلوبتری را برای دانشجویان ارائه کنیم و شک نداشته باشید هر چقدر که ارائه این خدمات بهتر و مطلوبتر باشد به تبع بازخورد این مهم را در مسایل آموزشی و پژوهشی دانشجویان خواهیم دید، در واقع هدف حوزه معاونت دانشجویی این است که دانشجویی که وارد دانشگاه می شود حداقل تا جایی که مربوط به حوزه ی کاری ما می باشد در زمینه مسائل مربوط به خوابگاه، تغذیه، رفت و آمد و سایر نیازهای اولیه دغدغه ای نداشته باشد و سعی کرده ایم چه به شکل مستقیم با خدماتی که ارائه می دهیم و چه به شکل غیر مستقیم از طریق انجمن خیریه در واقع حامی دانشجویان باشیم و خواهیم بود.

نظر خود را بیان کنید

کد امنیتی *